Toegevoegd aan je winkelmandje

Wij scoren 9,1 uit 10 met 1002 Trustpilot reviews

0Bestellen

Winkelmandje Gratis bezorging

Waarom is Magnesium Belangrijk voor je Lichaam? december 2016

Waarom is Magnesium Belangrijk voor je Lichaam?

Het mineraal magnesium vervult belangrijke functies in ons lichaam. Zo is het van belang voor de opbouw van sterke tanden en ondersteunt het de vermindering van vermoeidheid. In veel verschillende soorten voedsel zit magnesium, toch kan het voorkomen dat er een tekort ontstaat. Magnesiumsupplementen kunnen dan uitkomst bieden. In dit artikel leggen wij uit waarom magnesium belangrijk is voor het lichaam.

Wat is magnesium en in welk voedsel zit het?

In al onze lichaamscellen zit magnesium. Aldus moet het lichaam steeds nieuw magnesium binnenkrijgen. Dit mineraal is te vinden in veel verschillende soorten voedsel. Vooral uit graanproducten (zoals brood), vlees, melk en zuivel halen we veel van de magnesium die we nodig hebben. Ook noten, chiazaad, spinazie en erwten zijn magnesiumrijk voedsel.

Magnesium en het menselijk lichaam

Het bloed, de lichaamscellen en de botten zorgen ervoor dat dat het magnesiumpeil in het menselijk lichaam constant wordt gehouden. Via onze darmen wordt magnesium opgenomen, door afscheiding van urine wordt een teveel aan magnesium weggewerkt. Omdat magnesium betrokken is bij vele processen in het lichaam, is het belangrijk dat het magnesiumgehalte tussen de boven- en ondergrens blijft.

Invloed op gezondheid en functioneren

Een gezond magnesiumpeil levert een positieve bijdrage aan ons welzijn. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat magnesium: - medeverantwoordelijk is voor een goede werking van de zenuwen - bijdraagt aan de handhaving van het normale evenwicht in de mineralen- en waterhuishouding - vermoeidheid vermindert - sterke botte in stand houdt - van belang is voor een gezonde energiestofwisseling - nodig is voor de opbouw van sterke tanden - een gunstige invloed heeft op het celdelingsproces - zorgt voor betere concentratie, meer geestelijke veerkracht en een heldere geest - van importantie is voor een normale werking van onze spieren - helpt bij de opbouw van lichaamseiwit

Een tekort aan magnesium

Voldoende inname van magnesium heeft dus een bevorderende werking op de gezondheid. Ontstaat er een magnesiumtekort in het lichaam, dan kunnen we daar de volgende nadelige gezondheidseffecten van ondervinden: - spierkrampen - verminderde energie, lusteloosheid of vermoeidheidsverschijnselen - in extreme gevallen zelfs hartritmestoornissen

Een magnesiumtekort ontstaat vaak bij mensen die veel sporten, aangezien we bij het transpireren veel magnesium verliezen.

Wat te doen aan een magnesiumtekort?

Een tekort kan worden bestreden met magnesiumrijk voedsel of het innemen van magnesiumsupplementen. De supplementen zijn verkrijgbaar in verschillende samenstellingen. Soms worden de supplementen aangevuld met bijvoorbeeld biologische alfalfa en brandnetel, of wordt vitamine B6 toegevoegd. Deze twee stoffen zijn in het lichaam namelijk nauw verwant aan elkaar. Vitamine B6 is van belang voor de afbraak en opbouw van aminozuren, het regelt de hormoonwerking en is noodzakelijk voor bijvoorbeeld het aanmaken van bloed.

Een teveel aan magnesium

Wie besluit om magnesiumsupplementen te nemen als aanvulling op zijn dieet, moet zich goed informeren over de in te nemen hoeveelheid magnesium. Bij een magnesiumoverschot in het lichaam kunnen namelijk darmklachten zoals diarree ontstaan. Volgens de Gezondheidsraad is de hoeveelheid magnesium die een volwassen vrouw dagelijks zou moeten innemen 250 tot 350 milligram, terwijl dit bij mannen 300 tot 350 milligram is.

Meer weten?

Meer weten over magnesium, vitamine B6 en andere noodzakelijke stoffen voor het menselijk lichaam? In onze nieuwsbrief lichten wij op gezette tijden een onderwerp uit. Ook onze Twitter-feed is een goede bron voor informatie over voeding en gezondheid.

DEEL DIT ARTIKEL OP SOCIALE MEDIA