Assortimentsbericht oktober 2021

Assortimentsbericht oktober 2021
Assortimentsbericht oktober 2021

Assortimentsbericht oktober 2021

Dit artikel is een aanvulling op een eerder bericht uit mei 2021.

Problemen in toeleveringsketens

In de zomer van 2021 zijn een aantal sluimerende problemen in wereldwijde toeleveringsketens vergroot en duidelijker zichtbaar geworden. De problemen worden onder meer veroorzaakt door hogere brandstof- en grondstoffenprijzen, zelfs tekorten, voortdurende Covid-maatregelen in een aantal landen, een groot tekort aan computerchips en personeelstekorten in de transportsector. Waar dit in extreme gevallen toe kan leiden is duidelijk te zien in het Verenigd Koninkrijk maar ook op andere plekken spelen deze problemen.

Een groot deel van de betere merken voedingssupplementen komen uit de VS. In een aantal gebieden, o.a. rond Los Angeles zijn er grote vertragingen bij alle mogelijke vervoer. Dit artikel in de Washington Post geeft een aardig beeld van de situatie.

Ook wij hebben hier mee te maken. Een belangrijk deel van ons assortiment komt uit de VS. Een deel importeren wij zelf, een deel wordt geïmporteerd door andere Nederlandse bedrijven. En de gevolgen zijn duidelijk te merken. Zendingen doen er aanzienlijk langer over dan normaal en soms kunnen Amerikaanse bedrijven hun zending aan ons niet eens kwijt aan transportbedrijven (DHL, Fedex) omdat daar enorme achterstanden zijn. Ook transportkosten zijn fors gestegen en zullen waarschijnlijk nog verder stijgen.

Gevolgen: vooralsnog kunnen we prijsstijgingen voorkomen. Maar 'gaten' in de voorraad niet. Producten kunnen dus soms langdurig niet leverbaar zijn en een exacte voorspelling wanneer een product weer leverbaar is kan bijna niet. En de verwachting is dat de problemen zeker tot ver in 2022 zullen voortduren.

Wat kunt u als klant doen: wanneer een product niet op voorraad is controleer dan regelmatig de productpagina. We proberen informatie over levertijden zo actueel mogelijk te houden. En maakt u vooral gebruik van de notificatieservice (blauwe knop: 'Houd mij op de hoogte'). U krijgt dan een e-mail zodra een product weer op voorraad is. En als het erg lang duurt kunt u altijd met ons overleggen over een alternatief.