Toegevoegd aan je winkelmandje

Wij scoren 9,3 uit 10 met 1101 Trustpilot reviews

0Bestellen

Winkelmandje Gratis bezorging

Wat zijn EPA en DHA in Visolie: Optimale Verhouding en Dagdosering juli 2017

Wat zijn EPA en DHA in Visolie: Optimale Verhouding en Dagdosering

Verse vette vis is gezond, dat weet iedereen. De omega3 vetzuren uit vis hebben een positieve werking op je gewrichten, hart en bloedvaten en de hersenen. Niet gek dus dat visolie-supplementen erg populair zijn.

Als je wel eens naar de samenstelling van visoliecapsules kijkt, dan heb je vast gezien dat er meestal EPA en DHA in zit. Misschien vraag je jezelf af: wat zijn EPA en DHA precies en wat is de werking? In deze blog leggen we het aan je uit. We vertellen je ook wat de juiste verhouding en inname EPA en DHA per dag is.

Wat is EPA en wat is DHA?

EPA en DHA zijn allebei omega3 vetzuren. Binnen de groep omega3 vetzuren staan ze bekend als de visvetzuren, in tegenstelling tot een andere bekende vetzuur: ALA, oftewel alfa-linoleenzuur. Dit vetzuur zit vooral in plantaardige olieën zoals lijnzaadolie. EPA en DHA zijn vetzuren die je lichaam nodig heeft, maar zelf niet zo goed kan aanmaken. EPA staat voor eicosapentaeenzuur. DHA staat voor docosahexaeenzuur.

Waar zit EPA en DHA in?

Je haalt EPA en DHA uit vette vissoorten zoals sardines, haring, makreel en zalm, maar ook uit schaal- en schelpdieren. Magere witte vis is ook een bron van EPA en DHA, maar dan in mindere mate. De vissen maken deze -voor ons zo belangrijke- stofjes trouwens niet uit zichzelf aan, zij halen ze uit hun voeding: algen. Naast vis, komt EPA en DHA ook in sommige vleessoorten en eieren voor. Maar hoeveel daarin zit, dat hangt dan weer sterk af van het veevoer dat de dieren krijgen. Omdat het de meeste mensen niet lukt om iedere week voldoende vette vis te eten, kiezen ze er steeds vaker voor om de benodigde omega3-vetzuren zoals EPA en DHA binnen te krijgen via voedingssupplementen.

Werking en inname EPA en DHA per dag

Wat voor werking hebben EPA en DHA? De exacte werking is afhankelijk van je inname per dag, maar één ding staat vast: beide vetzuren hebben doorgaans een positieve invloed op de gezondheid. Het Voedingscentrum meldt dat bij personen met (een hoog risico op) hart- en vaatziekten, de inname van 1 gram EPA en DHA per dag het risico op sterfte aan hartziekten verkleint met ongeveer 10 procent. Last van een hoge bloeddruk? Dan kan de inname van ongeveer 4 gram EPA en DHA per dag de bovendruk verlagen met zo’n 4,5 mm Hg. Verder is visolie goed voor de ontwikkeling van je hersenen. Haal jij je visvetzuren toch het liefst uit verse vis? De Nederlandse Gezondheidsraad raadt mensen aan om tenminste één keer per week vis te eten. Hiermee zou je 200 milligram omega3 vetzuren binnenkrijgen. De Gezondheidsraad vermeldt niet hoe de verhouding EPA en DHA precies zou moeten zijn.

EPA DHA verhouding

Wanneer je visoliecapsules koopt, is het belangrijk goed naar het etiket te kijken. Er zitten grote verschillen in de verhouding tussen EPA en DHA tussen de verschillende supplementen. Neem je het supplement vooral omdat jij je hersenen een steuntje wil geven of voor je gezichtsvermogen? Dan ligt de keuze voor een supplement met meer DHA voor de hand. DHA heeft namelijk een gunstige werking op je hersenen en het gezichtsvermogen. Dit is ook waarom zwangere vrouwen vaak kiezen voor supplementen met veel DHA: het heeft een positief effect op de ontwikkeling van de hersenen en het zicht van hun ongeboren baby’s.

Concentratie van de supplementen

Naast de verhouding tussen DHA en EPA, is het vooral belangrijk om te letten op de concentratie omega3 vetzuren in de capsule. Die verschilt namelijk sterk per merk. Als er op de verpakking staat: 1000 mg visolie per capsule, dan ben je nog niks wijzer. Kijk naar de EPA en DHA-concentratie. Als de concentratie bijvoorbeeld 95% is, dan weet je dat de capsule boordevol goede vetzuren zit.

DEEL DIT ARTIKEL OP SOCIALE MEDIA