Toegevoegd aan je winkelmandje

Wij scoren 9,1 uit 10 met 959 Trustpilot reviews

0Bestellen

Winkelmandje Gratis bezorging

Wat is Visolie en wat zijn de Voordelen? januari 2017

Wat is Visolie en wat zijn de Voordelen?

De lepel levertraan, veel mensen zijn er in het verleden groot mee geworden. Tegenwoordig zul je deze ouderwetse druppels olie niet meer zo snel tegenkomen. De opvolger van levertraan, visolie, is daarentegen gestegen in populariteit. Visolie is een geconcentreerde en gezuiverde variant van levertraan. In deze blog leggen we je uit wat visolie precies is, hoe het werkt en wat de voordelen ervan zijn.

Wat is visolie?

Visolie is een voedingssupplement dat essentiële omega-3 vetzuren bevat. Essentiële vetzuren zijn vetten die je lichaam zelf niet kan aanmaken, maar wel nodig heeft. Om genoeg omega-3 vetzuren binnen te krijgen, zou je eigenlijk twee keer in de week vette vis moeten eten. Zoals bijvoorbeeld wilde zalm, haring, sardientjes of makreel. In de realiteit zijn er tegenwoordig maar weinig mensen die deze aanbevolen hoeveelheid vis daadwerkelijk binnenkrijgen. Om toch voldoende omega-3 vetzuren binnen te krijgen, is de olie van die vette vissen een perfecte aanvulling op je dagelijkse dieet. Visolie wordt gemaakt van onder andere sardines, haring en ansjovis.

Wat zit er in visolie?

De belangrijkste elementen van visolie zijn twee vetzuren die deel uitmaken van de omega-3 vetzurengroep: EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur). Deze twee stoffen werken samen om een goede gezondheid te bevorderen. Heel strikt gezien, zijn EPA en DHA geen essentiële vetzuren. Je lichaam is namelijk wel in staat om ze zelf aan te maken, maar daarvoor heeft het de hulp nodig van een ander lid van de omega-3 familie: alfa-linoleenzuur. De omzetting van alfa-linoleenzuur naar EPA of DHA in het lichaam gaat vaak erg moeizaam. Vaak mede door een te lage inname van vitaminen en mineralen (meer dan 96% van de bevolking). Hierdoor maakt het lichaam de vetzuren niet aan en ontstaat er een tekort. In visolie zit doorgaans een hoog gehalte aan zowel EPA als DHA.

Wat zijn de voordelen van visolie?

Visolie wordt gebruikt vanwege de positieve werking op onder andere hart en bloedvaten, hersenen en gewrichten. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat visolie goed is voor de instandhouding van een normale bloeddruk en een normale werking van het hart en de hersenen. De twee voornaamste vetzuren in visolie, EPA en DHA, spelen ook een rol bij het behoud van een normaal triglyceridengehalte in het bloed. Een te hoog triglyceridengehalte verhoogt het cholesterol, met alle gevolgen van dien. Een bijkomende positieve eigenschap van visolie, is dat het kan zorgen voor een betere huid.

Voor zwangere vrouwen tellen een aantal specifieke voordelen van visolie. De omega-3 vetzuren dragen onder andere bij aan de ontwikkeling van de hersenen van de baby. Kleine kinderen zijn om die reden ook gebaat bij het middel. Hoewel visolie geen geneesmiddel is, kan het preventief innemen de kans op bepaalde kwalen verkleinen.

Wanneer en hoe gebruik je visolie?

Visolie komt vaak in de vorm van een capsule. Je kunt de capsule het beste innemen net voor de maaltijd, met een glaasje water. Je mag visolie niet innemen met een kop thee of een andere warme drank. Hierdoor kunnen de vetzuren namelijk oxideren.

Waar moet je op letten?

Wanneer je visolie koopt, zijn er een paar dingen waar je op moet letten. Ten eerste op de hoogte van het EPA en DHA gehalte van de olie. Om te mogen claimen dat het product een bron van omega-3 vetzuren is, moet er per 100 gram minimaal 40 gram EPA en DHA in zitten. Op de verpakking staat hoeveel procent van de olie uit EPA en DHA bestaat. Hoe hoger dat percentage, hoe hoger de concentratie. Ten slotte is het belangrijk om te checken of de visolie gezuiverd is van gifstoffen zoals zware metalen en dioxines.

Meer weten?

Meer weten over de voordelen van visolie en hoe u visolie het best kunt gebruiken? In onze nieuwsbrief lichten wij op gezette tijden een onderwerp uit. Ook onze Twitter-feed is een goede bron voor informatie over voeding en gezondheid.

DEEL DIT ARTIKEL OP SOCIALE MEDIA