Toegevoegd aan je winkelmandje

Wij scoren 9,2 uit 10 met 1052 Trustpilot reviews

0Bestellen

Winkelmandje Gratis bezorging

Wat is Curcumine precies? februari 2017

Wat is Curcumine precies?

Curcumine is een stof die je mogelijk kent uit de Aziatische keuken. Daar wordt deze smaakmaker met zijn mooie gele kleur gebruikt als basis voor kerriepoeder of om rijst geel te kleuren. Curcumine staat in de keuken beter bekend onder de naam kurkuma of Indiase geelwortel. Maar curcumine wordt vanwege zijn heilzame werking ook gebruikt als voedingssupplement. In deze blog leggen we je uit wat curcumine precies is en hoe het werkt.

Wat is curcumine?

Curcumine is één van de werkzame stoffen uit de Curcuma longa plant. Deze plant komt van origine uit Zuid-Azië en heeft grote, groene bladen. Hij gedijt het beste in een vochtig en warm klimaat. Op dit moment wordt Curcuma longa veel verbouwd in het zuidwesten van India. Mensen met groene vingers kunnen hem trouwens gerust houden als kamerplant. De Curcuma longa plant hoort tot de gemberfamilie. De wortel heeft een wat bittere smaak en een geelachtige kleur. In Nederland kennen we kurkuma vooral vanuit de Indonesische keuken, onder de naam koenier. Al eeuwenlang wordt Curcuma longa in de Aziatische geneeskunde gebruikt, onder andere voor de gewrichten en de spijsvertering. Maar ook in het Westen is er veel belangstelling voor het curcumine-extract.

Curcumine: betekenis voor je gezondheid

Het is niet voor niets dat kurkuma al zo lang wordt gebruikt in de Aziatische geneeskunde. In de geelwortel zitten namelijk drie werkzame stoffen: de curcuminoïden. Dit zijn curcumine, demethoxycurcumine en bisdemethoxycurcumine. Curcumine is daarvan de belangrijkste stof. Het draagt bij aan een goede werking van hart en bloedvaten en is goed voor het cholesterol. Het gebruik van curcumine capsules ondersteunt je natuurlijke afweersysteem. Gezonde cellen en weefsels in het lichaam worden erdoor beschermd. Dit is te merken aan flexibele gewrichten en een beter ogende huid.

Werking curcumine

Misschien vraag je jezelf nu af: waarom is het eten van gerechten met kurkuma niet voldoende voor die positieve effecten op de gezondheid? Om dat uit te leggen, duiken we nog wat dieper in de werking van curcumine. Dit stofje heeft namelijk één probleem: natuurlijke curcumine uit de Curcuma longa plant wordt niet zo gemakkelijk opgenomen in het maag-darmkanaal. Daarnaast breekt de lever de curcumine af. Het innemen van een theelepel kurkuma is dus - naast niet zo lekker - niet echt effectief. De makers van curcumine supplementen hebben een oplossing gevonden voor het probleem. Zij hebben curcumine-extracten ontwikkeld die wél goed worden opgenomen.

Curcumine-extracten voor betere opname

Er zijn verschillende curcumine-extracten op de markt voor een betere opname van de werkzame stof. We zetten er een aantal voor je op een rijtje:

Het BCM-95 extract

In het BCM-95 extract zit, naast een combinatie van alle curcuminoïden, een mix van essentiële oliën. Die oliën komen ook uit de Curcuma longa plant. Ze zorgen ervoor dat de curcumine beter in je lichaam wordt opgenomen.

Het Meriva extract

Een ander extract is Meriva. Bij dit extract is de curcumine gebonden aan een andere stof: fosfatidylcholine. Ook hier geldt weer dat die combinatie zorgt voor een betere opname.

Het Longvida SLCP extract

Bij het Longvida SLCP extract is de curcumine als het ware verpakt in een vetachtig deel dat de opname gemakkelijker maakt.

Grappig weetje: ook je huis-tuin-en-keuken zwarte peper vergroot de opname van curcumine, maar dan in een veel minder sterke mate dan de extracten die we hierboven hebben beschreven.

Hoe kan ik curcumine het beste gebruiken?

Curcumine capsules kunnen een goede aanvulling zijn op je dagelijkse dieet. Je kunt de capsules het beste nemen bij een vethoudende maaltijd. Hierdoor wordt de curcumine beter in je lichaam opgenomen. Het maakt niet uit of je het supplement ’s ochtends, overdag of juist in de avond neemt. Om te ontdekken of curcumine de gewenste positieve uitwerking op je gezondheid heeft, kun je de capsules het beste een aantal maanden achter elkaar slikken. Een standaard dosering is 400 tot 600 mg per dag. Gebruik je ook andere geneesmiddelen? Uit een groot onderzoek van het Europees Geneesmiddelenbureau naar kurkuma (in 2009) is niets gebleken over interacties met medicijnen.

Meer weten?

Meer weten over de voordelen van curcumine en hoe u curcumine het best kunt gebruiken? Vraag dan vrijblijvend om advies.

DEEL DIT ARTIKEL OP SOCIALE MEDIA